Dubblad omsättning men vill öka ytterligare – möt Stigs Cykel och Fritids nya ägare Ola Lundqvist

Sedan Ola Lundqvist tog över Stigs Cykel och Fritid i Finspång i fjol har omsättningen nästan dubblats – och nya ägaren vill öka ytterligare.
– Rörelsen går jättebra och jag siktar på att kunna anställa ytterligare en person inom något år, säger Ola.

När den tidigare ägaren gick bort tvekade Ola Lundqvist om han skulle ta över Stigs Cykel och Fritid i Finspång. Han hade själv jobbat i butiken sedan 2011 och sett att omsättningen i butiken gått ner lite de senaste åren.

– Jo, det fanns visst tvivel från min sida. Det har funnits en cykelaffär på samma gata i 80 år och det är en närmast institution på orten, säger Ola Lundqvist.

Men efter en hel del funderande och samtal med människor i hans närhet blev Ola mer och mer övertygad att starta eget. Stödet från NyföretagarCentrum i Finspång var en stor och viktig pusselbit.

– Fredrik Sundqvist på NyföretagarCentrum i Finspång har varit ett mycket bra bollplank för mig. Han trodde på det här stenhårt och har hjälpt till med allt från uppstartslån till kontakt med hyresvärdar och bokföringsbyråer. Allt som kan tänkas att man behöver hjälp med. Utan den hjälpen vet i tusan om det gått så smidigt att starta.

Ola valde att behålla namnet – men lade till ett ”nya” framför Stigs Cykel och Fritid för att signalera nystart. Han uppdaterade butiken med ny inredning och valde en lite annan inriktning när han slog upp portarna i mars 2020.

– Vi har valt att inte ha så mycket hemma, utan att mer ta hem efter önskemål. Vi har satsat på bättre kvalité. Går kunder till en specialist, som vi en cykelbutik, tror vi att man vill man ha grejor som verkligen fungerar och inte nödvändigtvis till lägsta pris.

Ola valde även att satsa hårt på service och verkstad – och det blev ett lyckokast. Han anställde Pelle ”Boa” Karlsson som jobbat i branschen i 40 år och omsättningen har nästan dubblerats.

– Tiden under coronapandemin har varit speciell, men det går bra för verksamheten. Jag gillar utmaningen att styra sig själv, hjälpa och serva kunder så att de blir nöjda.

Hur framtiden ser ut vågar inte Ola sia om riktigt – men det ser ljust ut. Butiken har precis gått med i en större kedja som innebär att kunderna erbjuds över 500 cykelmodeller. Utbudet och service kring elcyklar exploderar.

– Vi får se vad som händer. Vi kanske inte kan dubblera omsättningen, men någon miljon kronor vill jag nog öka de kommande åren och jag hoppas kunna anställa ytterligare en person.

 

 

Scroll to top