Månadens ambassadör Johan Skullman – JOS eXperience AB

Johan Skullman driver JOS eXperience AB med säte på Flasbjörke Södergård, halvvägs mellan Finspång och Igelfors. Men vem är han egentligen? Uppväxten i Kolmården gav inte tillräckligt med jämna ytor för att spela fotboll så istället blev Johan tidigt intresserad av friluftsliv, peppad av föräldrar och syskon och det blev också orentering och skidåkning. Planen var sedan 15 månander militärtjänst och därefter studier i teknisk fysisk, men – det tog honom 30 år att lämna försvaret. Kanske för att det var så roligt, och också gav Johan struktur och analys på hans nyfikenhet. Spanings- och underrättelsearbete kompletterades med uppdrag att utveckla militär utrustning och utbildningar i överlevnad, en utbildning han själv varit med och utvecklat för försvaret. En viktig del av överlevnad är att äta näringsrik och riktig mat. Kompetens inom kravställningar och säkerthetsgodkännanden har också byggts på. Idag har han samlat allt detta i sitt eget företagande. För Johan jobbar idag med det han älskar mest!

 

Så vad är Johans företag för något – JOS eXperience AB?

Han beskriver det som ett inspirations – och kunskapsföretag för att komma ut i naturen inom ramen för arbete och fritid, både med säkerhetstänkande och riskmedvetenhet. Verksamheten ligger i skärningspunkten mellan naturvård och friluftsliv. Därtill finns en friluftsanläggning som bidrar till helheten, och i alla arrangemang finns en koppling till nyttoperspektiv för just naturvistelser. Johan beskriver det såhär: ”Inte jippo, men skoj på saklig grund”. Anläggningen består av åtta stugor för 2 personer, två för 4 personer samt ett soldattorp och ett litet gårdshus med vardera 4 bäddar.

 

Valet föll på Flasbjörke och Finspång – hurså?

Johan hade en idé och dröm. Han ville skapa ett idé- och utvecklingscenter för sina sysslor, men också en avkopplande plats för sig, sin familj och sina vänner. – Prisbilden här gjorde att jag kunde ha råd att förädla och utveckla innehållet i konceptet. Sedan 2015 bor han där – mitt i sitt jaktområde, i en mix av sjöar och vattendrag, olika biotoper i skogarna och kulturmässigt unika saker. I ”lilla Bergslagen”. Sedan starten 2017 har ca 1200 kunder passerat och de reagerar på Finspång och dess omgivningar som en häftig plats, med bl.a. häxbränningarna, Häfla bruk och mycket mer.

Vad händer på Flasbjörke just nu?

Det har varit nedsläckt mars – maj. Förra sommaren testade man mest för skojs skull att öppna upp för Air B’n’b, men under hösten blev det tillbaka till mindre grupper om 2-6 personer. Under tiden har Johan arbetat med ett antal produktutvecklingsuppdrag för bl.a. Garphyttan, Hestra och Morakniv samt för sina norska samarbetspartners Aclima och Realturmat. Men även den västgötska koncernen Hultafors (tumstocken), som äger Hults Bruk i Kolmården, och som nu utveckla nya yxor ihop med Johan.


Hur är det att driva företag här, Johan?

Utgångspunkten för mig har varit att nyttja mina nätverk, för att få hit både nationella och interantionella kunder. Att lägga tid på marknadsföring är inte min expertis så en samordningsfunktion likt Tillväxt Finspångs plan för destinationswebben skulle vara värdefull och innebära draghjälp att bli lite mer synlig.

 

Varför är JOS eXperience medlem i Tillväxt Finspång?

Ett skäl är möjligheten att påverka hur platsen Finspång utvecklas, och att göra det tillsammans med andra verksamheter. Det är också en förhoppning om ökad synlighet genom en gemensam portal, både för det egna företaget och för allt som finns i bygden.

Johan menar att potentialen för Tillväxt Finspång är så stor. Han har varit i hela landet och i alla möjliga skogar och ser de fantastiska omgivningarna som finns – från det stora till det lilla. Sjöarna som hänger ihop så tätt, det finns inte på många platser, det är unikt och en av de många faktorer som talar för det här området!

 

Vad har du för tankar om framtiden för Finspång?

Han nämner vikten av en förnyad dialog med kommunen kring tidigare satsningar som gjorts ute i bygderna för att möjliggöra uppfräschning av leder, vindskydd etc. Omgivningarna kring Finspångs tätort måste tas om hand för att det ska funka och för att fler verksamheter ska matcha in. Markägarna är en stor maktfaktor och de ska bidra till en hållbar miljö. De försörjer också ett stort antal underleverantörer men ser inte alltid vikten av samverkan i landsbygdsmiljön. Det påverkar trivseln och i sin tur folks vilja att komma hit.

 

Och för JOS eXperience?

Vi hoppas bli etablerade som ett internationellt centrum för utveckling av ett gott beteende i skog och mark, även att använda och göra kloka val ifråga om utrustning och kost. Samtidigt är en bra mix mellan fritid och arbete ett bra mål – full beläggning 365 dagar om året vore inte sunt.

Scroll to top