Mingla

Månadens ambassadörer i Januari: Mingla

Mingla

Månadens ambassadörer i Januari: Mingla

Det är lite ombyggnadsstök när vi kommer in i butiken Mingla. Lotta och Fabiola är Minglas ägare och partners sedan 15 år, men har 30 år i branschen. De fnissar och ber lite om ursäkt för röran och borrens ljud. Fast oss gör det inget, tvärtom. För här märks att det sker utveckling! Mingla – med kläder för honom och henne och i de flesta åldrar – ska växa från sina nuvarande 330 till 500 kvm. Och Lucia, en av leverantörerna, kommer in och leverar vårnyheter samtidigt som hon glatt ropar: - Det här är en underbar affär! Proffsigheten, kunnigheten och servicen hos ägarna, det är fantastiskt! Det kan jag säga, eftersom jag reser och besöker många butiker runtom i landet.

Att det finns en bredd i utbudet som passar många smaker och plånböcker, är en av Minglas fördelar. Men kanske är det ändå servicen som är den största styrkan? I alla fall om man får tro ägarna själva. De älskar sitt arbete i butiken. Och att få kombinera intresset för mode med det personliga och sociala i alla möten - med alltifrån de livsviktiga stamkunderna, till nya målgrupper.

-Egentligen är vi lite galna som satsar nu i pandemi-tider, säger Lotta. Men det är väl så med oss entreprenörer – vi vill utveckla saker och ser möjligheter även när det är tufft. Kanske fattas det en spärr som andra människor har, skrattar hon och får nickande medhåll från Fabiola. Expansionen väntas stå klar nu i vår och under byggtiden har de öppnat en pop-up-butik dörr i dörr med extra bra priser. Den är kvar fram till slutet av februari, så missa inte chansen att fynda lite godbitar under de kommande veckorna, säger Fabiola!

Pop-up-butiken är ett av flera sätt för dem att arbeta med hållbarhet, då kläder från tidigare kollektioner får en ny chans att exponeras. Ett annat sätt är genom deras medvetna fokus på att sälja kläder i hållbara och ekologiska material. Men näthandeln, och alla transporter och returer den skapar, ligger inte i linje med deras tankar om hållbarhet. -Nej, det kommer vi inte att satsa på, tydliggör Fabiola. Då skulle vi också tappa möjligheten att ge den personliga service alltfler önskar.

Även vad gäller Finspång i stort vill de lyfta fram det personliga, det nära och enkla. De ser att mycket positivt händer – Finspångs vårdcentrum på plats, ökat bostadsbyggande och en efterlängtad satsning på centrum. Nu vill de att befolkningen också ska se det. Och att kommunen blir snabbare i sin service till medborgare och näringsliv. - Som företagare måste man hela tiden vara flexbiel och kunna ta snabba beslut. Tänk om kommunen kunde inspireras av det, säger Lotta. Och ett viktigt steg i den riktningen var beslutet att skapa Tillväxt Finspång. – Det är det nätverk och den plattform som vi saknat så länge och som vi alla så väl behöver. Till er kan man bara komma förbi eller lyfta luren, ni finns där för oss, avslutar Lotta.

Scroll to top